eSafety Label Nedir?
Her geçen gün önemi daha iyi kavranan e-Güvenlik kavramı artık dijital ortamda bireysel güvenlikten öteye giderek, kurumların ve ülkelerin politikalarına dahil olmuştur.
Çevrim içi olarak eSafety Label’ın resmi adresi olan www.esafetylabel.eu üzerinden ulaşılan modül, okullar için Avrupa çapında bir akreditasyon ve destek hizmetidir. eSafety Label, eğitim ve öğrenim deneyiminin bir parçası olarak çevrim içi teknolojiye güvenli erişim için güvenli ve zenginleştirici bir ortam sağlamayı hedeflemektedir.
eSafety Label web sitesi, öğretmenler, okul müdürleri ve bilişim yöneticileri için önemli bir politika oluşturma merkezidir. Okulların kendi çevrim içi güvenliklerini değerlendirdikleri, iyileştirdikleri ve güçlendirdikleri hareket eylem yapısıdır. Okulların kendi çevrim içi güvenlik altyapısını, politikalarını ve uygulamalarını ulusal ve uluslararası standartlara göre gözden geçirmek eSafety Label sayesinde mümkün olmaktadır.
eSafety Label Topluluğu, 38 ülkeden yaklaşık 4.000 öğretmen ve Eğitim Bakanlıkları, üniversiteler, Güvenli İnternet Merkezleri gibi irtibat noktalarını bir araya getiren geniş bir ağdır.
Sürekli gelişen bir kavram olarak e-Güvenlik veya “Çevrim içi güvenlik”, kullanıcıların çevrim içi olarak sahip oldukları becerileri, davranışları, eriştikleri içerikleri ve çalıştıkları çevrim içi içeriği kapsamaktadır.
Teknoloji kullanımının yönetilmesine yardımcı olmak isteyen ve okulların bu alanda artan ihtiyaçlarını kabul eden önde gelen teknoloji şirketleri, eğitim bakanlıkları ve Avrupa Okul Ağı güçlerini birleştirip çok paydaşlı bir organizasyon kurmuşlardır. ESafety Label inisiyatifi, 2012 yılında bu ortak taahhütten doğmuştur.
Proje resmi olarak 2012 yılında güvenli internet gününde başlamıştır. Okulların platformu test ettiği, sürekli artan özellik ve dil sürümlerinin olduğu iki yıllık bir pilot program döneminin ardından okulların geri bildirimleri ve okullara sunulan e-Güvenlik etiketi hizmetleri değerlendirme ve akreditasyon aracı eSafety sisteminin biçimlenmesini sağlamıştır.
Bu test döneminin sonucunda, değerlendirme formunu doldurduktan sonra okulların hem çevrim içi güvenlik durumlarını hem de iyileştirilecek önemli alanları anlamaları için kişiselleştirilmiş eylem planlarına ihtiyaç doğmuştur. Bu ihtiyaç ve yönlendirmelerden yola çıkan eSafety etiketi, Avrupa çapında hem ulusal hem de bölgesel düzeyde daha önce var olan girişimlerle uyumlu olacak şekilde şekillenmiştir.
Projenin geliştirilmesine başlamadan önce, Avusturya, Flaman Belçika, Estonya, İtalya, Portekiz, İspanya ve Birleşik Krallık dahil olmak üzere farklı ülkelerde kapsamlı araştırmalar yapılmıştır. Ülkeler, düşük ve yüksek teknolojiye sahip okulların daha iyi temsil edilebilmesini, çevrim içi yasal ve pedagojik çerçevelerin çeşitliliğini garanti etmek için seçilmiştir. Araştırma, kapsamlı masaüstü araştırmaları ve paydaş görüşmelerini içermiştir.
Şubat 2012’de, European Schoolnet araştırma aşamasını ve Haziran ile Aralık 2011 arasında gerçekleşen portalın özel tasarım sürecini açıklayan bir rapor yayınlanmıştır.
eSafety etiketi, çok paydaşlı bir proje olarak başlatılmıştır. Kaspersky Lab, Liberty Global, Microsoft ve Telefonica gibi birçok önde gelen şirket ve Flaman Belçika, İtalya, Portekiz Avrupa Eğitim Bakanlıkları yardım için okulların artan ihtiyaçlarını kabul ederek Avrupa Okul Ağı ile güçlerini birleştirmeye karar verdiler.
Avrupa Okul Ağı ve eSafety Label arasındaki konsorsiyum Avusturya, Estonya ve İspanya’daki Eğitim Bakanlıkları ve eğitim kurumları aracılığıyla eylemsel olarak desteklenmiş ve daha fazla Avrupa ülkesine yayılmıştır.
Ülkemizde de okulların e-Güvenlik alanında politikalarını oluşturdukları ve eylemsel olarak çevrim içi ve çevrim dışı uygulamalarını gerçekleştirdikleri “e-Güvenlik etiketi hizmetleri değerlendirme ve akreditasyon aracı” eSafety Label portalı gün geçtikçe daha fazla okulun sisteme dahil olması ile büyük bir hızla gelişiyor.
eSafety Label platformu eğitim alanında birçok paydaşı ile eğitim alanında işbirliği, güç birliği içindedir. Bu paydaşlardan “European SchoolNet” eTwinning öğretmenlerinin yakından tanıdığı stratejik ortaktır.
European SchoolNet (Avrupa okul ağı) kapsamında yürütülmekte olan eTwinning, Scientix, Europeana, Safer Internet Day gibi Avrupadaki öğretmenleri de içine alan geniş kapsamlı çalışmalarda e-Güvenlik kavramı oldukça önemsenmektedir.
Kaynak: http://etwinningonline.eba.gov.tr/
https://www.esafetylabel.eu/
E-GÜVENLİK UYGULAMALARI
Çeşitli hizmetler sunan internet, yaşantımızın bir parçası haline gelmiş ve çok erken yaşlarda kullanılmaya başlanmıştır. İnternetin etkili olarak kullanımı için öğrencilere interneti doğru kullanma davranışı kazandırmak gerekmektedir.
Bu nedenle, "Çocuklar internete nereden erişiyorlar?",
"İnterneti hangi amaçlarla kullanılıyorlar?",
"Ne tür siteleri ziyaret ediyorlar?",
"İnternet çocukların gelişimini nasıl etkiliyor?",
"Çocuklar, internet başında yaşamdan kopuk mu yaşıyorlar?",
"İnternet okul programlarını nasıl etkileyecek?" gibi sorular eğitimcilerin ve ailelerin yanıtlarını aradıkları sorular olmuştur.
Çok iyi bilinmelidir ki, bilgisayar kullanmak ya da internetten faydalanmak tek başına kişinin yaşamına asla olumsuz etkide bulunmamaktadır.
Olumsuz etki ancak kişinin bilgisayarı veya interneti ya da sohbet/sosyal medya gibi iletişim araçlarını yanlış kullanması sonucu ortaya çıkmaktadır.
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
E-GÜVENLİK UYGULAMALARI
Çeşitli hizmetler sunan internet, yaşantımızın bir parçası haline gelmiş ve çok erken yaşlarda kullanılmaya başlanmıştır. İnternetin etkili olarak kullanımı için öğrencilere interneti doğru kullanma davranışı kazandırmak gerekmektedir.
Bu nedenle, "Çocuklar internete nereden erişiyorlar?",
"İnterneti hangi amaçlarla kullanılıyorlar?",
"Ne tür siteleri ziyaret ediyorlar?",
"İnternet çocukların gelişimini nasıl etkiliyor?",
"Çocuklar, internet başında yaşamdan kopuk mu yaşıyorlar?",
"İnternet okul programlarını nasıl etkileyecek?" gibi sorular eğitimcilerin ve ailelerin yanıtlarını aradıkları sorular olmuştur.
Çok iyi bilinmelidir ki, bilgisayar kullanmak ya da internetten faydalanmak tek başına kişinin yaşamına asla olumsuz etkide bulunmamaktadır.
Olumsuz etki ancak kişinin bilgisayarı veya interneti ya da sohbet/sosyal medya gibi iletişim araçlarını yanlış kullanması sonucu ortaya çıkmaktadır.